Langkau ke kandungan utama

Entri 11: Lelah

Nurindah cuba memahami soalan Maryam.Maryam yang bakal menduduki UPSR sabar menunggu Nurindah.Pelajar-pelajar yang lain menyalin karangan yang Nurindah tulis di papan putih.Namun ada yang berborak, bergaduh hingga sesekali Nurindah terpaksa menegur, “Shhhh....”

“Cikgu!!Tengok Najmi ni curi pemadam saya.”Baiti menjerit memukul tangan Najmi dengan pembaris.

“Apa hal pula?” Keadaan kelas mula bertukar menjadi riuh rendah.

“Dia cakap saya senget cikgu.”Najmi tidak mahu mengalah, ditepisnya tangan Baiti.

“Hangpa ni tatau hormat cikgu langsung.”Ada suara menyampuk.

“Baiti gedik cikgu.”Dan suara-suara tersebut bertambah ramai.

Nurindah menggeleng kepala.Kelas seperti mahu pecah apabila Baiti dan Najmi saling menolak meja sambil menjerit-jerit.

“Sudah.Hentikan.”Suara Nurindah tenggelam timbul.

“Hentikan Baiti,Najmi!”Suara Nurindah tenggelam dalam jeritan pelajar-pelajarnya. Suara mereka yang terlibat dan suara-suara saksi bercampur baur.

Keadaan menjadi semakin genting saat Najmi mengangkat kerusi dengan niat mahu menghempas ke arah Baiti yang berlari ke sudut kelas.

“NAK BERGADUH KELUAR!!!!!”

Suasana menjadi senyap serta merta.Nurindah tercungap-cungap.”Kalau nak bergaduh sila keluar!”Nada suaranya direndahkan semula.

Najmi perlahan-lahan menurunkan kerusi merah.Manakala pelajar-pelajar yang lain terdiam.Mungkin terkejut mendengar Nurindah menjerit tadi.

Bunyi loceng pukul 11 malam bordering.Menandakan waktu untuk pelajar-pelajar tidur.

Nurindah menarik nafas, buku-buku dicapainya satu-satu.Mula mengemas untuk pulang. “Dah, kelas dah habis.Pergi tidur.”Katanya perlahan.

“Tengok cikgu dah marah.”Rizal bersuara separuh membebel.

“Gedik sangat.”Sampuk yang lain.

“Dah, dah.Pergi masuk bilik dan tidur.”Nurindah cuba mengawal perasaan, sebenarnya dia sedikit kecewa.Namun dia sedar mereka masih lagi mentah dan dia sendiri masih lagi naïf.Belum bijak mengawal budak-budak.

Sampai di rumah Nurindah menghempaskan dirinya di atas katil.Nafasnya masih lagi turun naik.Tangannya masih lagi menggigil.Mungkin lama benar dia tidak menjerit seperti tadi.Dia mencapai air mineral di atas meja, diteguknya.Air yang penuh satu liter tinggal separuh.

Lelah.Dia benar-benar lelah kali ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 207: Lebah sesat masuk rumah

Sudah hampir pukul 10 malam. Dia sudah siap menvakum rumah dan menadah air. Baldi-baldi, bekas-bekas plastik, jag-jag sudah dipenuhkan dengan air. Esok dijangka ada gangguan bekalan air. Oktober mungkin boleh diistiharkan Pesta Tiada Air mungkin?  Bunyi berdesing mengganggu telinganya. Seekor serangga berputar-putar di siling menghampiri lampu sedang kucingnya yang bernama Pandan melihat dengan mata yang bulat. Dia berdiri di bawah lampu, merenung ke arah serangga yang berputar-putar. Seperti tebuan. Serangga berbisa. Dia menarik nafas. Otaknya berpusing, bagaimana mahu menyahkan serangga ini dari rumah? Oh, dia teringatkan vakum. Dicabutnya nozel vakum, dihalakan ke arah serangga yang berputar-putar sambil kucing melompat-lompat mahu menerkam. "Jangan Pandan!" ZzzZZZZZ Serangga itu disedut ke dalam vacum. Dia melihat bekas habuk yang jernih. Tebuan itu masih hidup. Eh, warnanya berbelang kuning hitam.  Lebah rupanya. Tiba-tiba dia berasa seram. Lebah yang menerima arahan dar...

Entri 190 : Pak Min

"Assalamualaikum Pak Min. Selamat Hari Raya, kerja lagi hari ni?" tegur Pak Tam, Mak Utih yang mengekorinya bergeseran lengan. "Tengah buat kerja la ni." Pak Min menjawab dengan riang sambil menyapu lantai yang dipenuhi sisa makanan semalam. Pak Min dikenali dengan kerajinannya walaupun baru saja berpindah ke taman aqua ini. Pantang nampak sampah, semua nak disapu.  "Uii... tak penat ke kerja tiap-tiap hari. Tak bergaji pula tu." Mak Utih menyampuk. "Nak buat macam mana takdir. Lagi pun kerja mencuci ni kerja yang takkan pernah berhenti sampai mati sebab semua makhluk suka perkara bersih. Yang pengotor pun suka bersih."jawab Pak Min sambil menyapu pasir, lobak yang tersangkut dikoreknya dengan teliti. "Ehh... ehh bang cepat. Tu makanan dah sampai." Mak Utih menerpa ke arah makanan. Pak Tam juga menurut laju. Sempat Pak Tam berpaling, "Pak Min cepatlah! Nanti makanan habis ditelan Mak Utih." Pak Min menggeleng,"Tak apa, ak...

Entri 0: 2017 YANG BERMAKNA BAGIKU [KEMAS KINI]

DIUMUMKAN TARIKH TUTUP PENYERTAAN ADALAH 18 DISEMBER 2017 Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat menyambut Hari Maulidur Rasul, semoga kita diberikan kemudahan untuk mengikuti dan berusaha mencontohi Nabi Muhammad S.A.W. Amin. Ini kali pertama saya berhubung dengan anda secara terus.Semoga anda suka dan mendapat faedah daripada entri entri di blog ini. Dengan rasa rendah hati dan syukur, saya ingin menghadiahkan dua planner dan satu buku nota kepada kalian yang terpilih.Ianya sebagai tanda terima kasih atas kesudian anda membaca blog saya. Dua acara diadakan serentak, yang membezakan adalah satu acara adalah undian dan satu lagi dipilih secara ekslusif oleh saya sendiri.Berikut adalah syarat-syarat : Terbuka kepada mereka yang beralamat di Malaysia. Pilih entri selain dari entri ini untuk anda tinggalkan komen. Ciri-ciri komen: Komen tersebut tidak ditulis di entri ini.Entri ini terhad untuk contoh dan soal jawab mengenai acara ini sahaja. Mulakan komen dengan ...