Langkau ke kandungan utama

Entri 166 : Pelan

 Petang Sabtu dia sudah siap membeli barang untuk dibawa pulang ke kampung. Banyak persediaan sudah dilakukan.

Seperti ;

☑Membeli barang-barang yang dipesan oleh ahli keluarganya
☑Sudah berbincang yang dia akan menjemput adik ipar dan anak menakannya supaya mereka boleh balik bercuti bersama-sama
☑Menghabis sayur-sayuran yang berdaun, menghabiskan stok makanan dalam peti sejuk supaya tidak terbazir semasa ketiadaannya
☑Membersihkan rumah apa yang patut
☑Menulis entri siap siap untuk Rabu minggu depan supaya entri auto publish semasa keberadaannya di kampung
-Meja dan kerusi yang ditempah akan sampai pagi 12 November selepas itu dia bertolak balik ke Kedah

Pagi Sabtu dia tidak membeli bunga seperti kebiasaan tetapi
dia membeli bunga petang Sabtu untuk dihadiahkan kepada doktor yang merawatnya.Segala-galanya on-place, Alhamdulillah sehingga malam itu dia mendapat panggilan dari emak.
"Along, mu nak balik macam mana? PKP ni."
"Huh, bukankah akan  tamat 9 November?"
"Mana ada, dah disambung. Mu tak tengok berita ka gena? Orang semua riuh, mu tak tengok Facebook ke?"

Okay, malangnya dia tidak ada Facebook app di dalam phonenya. Sudah terlampau banyak soc med dalam hidupnya...cukuplah sekali sekala dia login Facebook melalui laptop.

"Adik kamu yang di Alor Setar pun tak boleh balik, masakan kamu yang di KL." Emak membebel kemudian mengeluh.

"Aduhlaa, mak tak torah behawa dah ni teringat kat anak-anak." Kalau dia sendiri homesick nak balik kampung, emak apatah lagi rindunya pada anak-anak.

Pagi Ahad, dia pergi berjumpa doktor seperti biasa sambil membawa bunga Daisi. Pelannya bunga matahari tetapi bunga matahari tak ada, jadi dia memilih Daisi kuning. Sekurang-kurangnya kalau pun hatinya kurang ceria dek segala pelan tidak menjadi, dia dapat menghiburkan hati orang lain.

Saat dia menaip entri ini di sebuah restoran yang sudah menjadi kebiasaannya;

Seorang ayah bersama anak perempuannya juga sedang menanti pesanan makanan. Beberapa ekor patung dikeluarkan, anak-anak patung berambut mengerbang seperti singa tetapi berwarna warni. Ungu, oren dan biru.

"Hey, why are you wearing swimming suit?" kata si anak sambil memegang dua ekor patung di tangan kanan dan kirinya.

"Oh, because I am going to the pool..." Ayah mengecilkan suara, dia juga memegang seekor patung.

Mereka bermain dengan anak-anak patung kecil berkepala besar sementara menunggu Big Breakfast disediakan.

Dia teringat perbualannya dengan doktor sebentar tadi tentang perintah PKP sehingga Disember; kelihatannya seperti tahun depan baru dia boleh pulang.

"Kasian kamu sebab tak boleh travel dan berkurung di rumah. Nak balik kampung pun tak boleh." 

"Hummm..."

Sekarang sambil mendengar perbualan antara bapa dan anak yang bermain anak-anak patung, dia menukar beberapa pelannya

- Menulis entri lain untuk hari Rabu
- Membeli stok sayuran dan buahan-buahan
   
dan lain-lain...
Air Klorofil diminum selepas kopi kerana ianya dapat menghilangkan bau mulut


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 207: Lebah sesat masuk rumah

Sudah hampir pukul 10 malam. Dia sudah siap menvakum rumah dan menadah air. Baldi-baldi, bekas-bekas plastik, jag-jag sudah dipenuhkan dengan air. Esok dijangka ada gangguan bekalan air. Oktober mungkin boleh diistiharkan Pesta Tiada Air mungkin?  Bunyi berdesing mengganggu telinganya. Seekor serangga berputar-putar di siling menghampiri lampu sedang kucingnya yang bernama Pandan melihat dengan mata yang bulat. Dia berdiri di bawah lampu, merenung ke arah serangga yang berputar-putar. Seperti tebuan. Serangga berbisa. Dia menarik nafas. Otaknya berpusing, bagaimana mahu menyahkan serangga ini dari rumah? Oh, dia teringatkan vakum. Dicabutnya nozel vakum, dihalakan ke arah serangga yang berputar-putar sambil kucing melompat-lompat mahu menerkam. "Jangan Pandan!" ZzzZZZZZ Serangga itu disedut ke dalam vacum. Dia melihat bekas habuk yang jernih. Tebuan itu masih hidup. Eh, warnanya berbelang kuning hitam.  Lebah rupanya. Tiba-tiba dia berasa seram. Lebah yang menerima arahan dar...

Entri 190 : Pak Min

"Assalamualaikum Pak Min. Selamat Hari Raya, kerja lagi hari ni?" tegur Pak Tam, Mak Utih yang mengekorinya bergeseran lengan. "Tengah buat kerja la ni." Pak Min menjawab dengan riang sambil menyapu lantai yang dipenuhi sisa makanan semalam. Pak Min dikenali dengan kerajinannya walaupun baru saja berpindah ke taman aqua ini. Pantang nampak sampah, semua nak disapu.  "Uii... tak penat ke kerja tiap-tiap hari. Tak bergaji pula tu." Mak Utih menyampuk. "Nak buat macam mana takdir. Lagi pun kerja mencuci ni kerja yang takkan pernah berhenti sampai mati sebab semua makhluk suka perkara bersih. Yang pengotor pun suka bersih."jawab Pak Min sambil menyapu pasir, lobak yang tersangkut dikoreknya dengan teliti. "Ehh... ehh bang cepat. Tu makanan dah sampai." Mak Utih menerpa ke arah makanan. Pak Tam juga menurut laju. Sempat Pak Tam berpaling, "Pak Min cepatlah! Nanti makanan habis ditelan Mak Utih." Pak Min menggeleng,"Tak apa, ak...

Entri 0: 2017 YANG BERMAKNA BAGIKU [KEMAS KINI]

DIUMUMKAN TARIKH TUTUP PENYERTAAN ADALAH 18 DISEMBER 2017 Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat menyambut Hari Maulidur Rasul, semoga kita diberikan kemudahan untuk mengikuti dan berusaha mencontohi Nabi Muhammad S.A.W. Amin. Ini kali pertama saya berhubung dengan anda secara terus.Semoga anda suka dan mendapat faedah daripada entri entri di blog ini. Dengan rasa rendah hati dan syukur, saya ingin menghadiahkan dua planner dan satu buku nota kepada kalian yang terpilih.Ianya sebagai tanda terima kasih atas kesudian anda membaca blog saya. Dua acara diadakan serentak, yang membezakan adalah satu acara adalah undian dan satu lagi dipilih secara ekslusif oleh saya sendiri.Berikut adalah syarat-syarat : Terbuka kepada mereka yang beralamat di Malaysia. Pilih entri selain dari entri ini untuk anda tinggalkan komen. Ciri-ciri komen: Komen tersebut tidak ditulis di entri ini.Entri ini terhad untuk contoh dan soal jawab mengenai acara ini sahaja. Mulakan komen dengan ...