Langkau ke kandungan utama

Entri 118 : Gagal

2 Ogos 2019 (Jumaat)
Adik-adik kesayangan Along,
Along gagal lagi.
Mungkin susah untuk adik nak percaya yang Along selalu gagal.
Yang selalu adik nampak; Along yang selalu cakap pandai, yang selalu naik pentas ambil hadiah.
Yang adik tak nampak,
Along yang pernah kena jalan itik sebab gagal Matematik
Along yang asyik mengulang walaupun belajar siang malam
Along yang masih lagi dapat D walaupun mengulang
Along yang gagal berkali-berkali nyaris ditendang universiti
Along yang menangis tengah-tengah malam sebab penat
Dan Along gagal lagi.
Along sudah biasa hadap ayat-ayat , 'alaaa... belajar main-main la tu.'
Bisanya hanya Allah saja tahu bila Along tahu Along buat latihan tiap-tiap hari.
Memang Along bukan selalu rajin tapi Along bukan pemalas.
Along tebalkan muka kenal dengan orang bijak-bijak dari kelas lain semata-mata nak belajar.
Along hantar esei hampir hari-hari dekat Cikgu B.I walaupun tak ada kerja sekolah.
Along berkurung berhari-hari belajar.
Along gagal juga. A itu bagai satu keajaiban kalau Along dapat dik.
Dulu Along tak faham dik, apa yang Allah nak tunjukkan.
Along marah , kecewa tambah lagi bila Along kena kerja kuat berbanding orang lain.Orang yang belajar tak sepulun Along pun boleh dapat A. Pedih rasanya dik bila  terfikir otak Along ini mungkin tak berhubung macam orang lain.
Rupanya Allah nak Along belajar dalam-dalam. Allah nak Along jadi teliti. Allah nak Along jadi orang berilmu bukan sekadar dapat A.
Allah nak Along faham dan sedih bila gagal supaya Along faham orang lain bila mereka gagal.Along baru nampak hikmah kenapa Along gagal.Dan jika adik-adik terfikir bagaimana Along boleh jadi hebat walaupun sebenarnya tak.Mungkin sebab Along selalu gagal.
Percayalah mereka yang pernah sesat beberapa kali, lebih arif daripada mereka yang tak pernah sesat. Mereka yang pernah sesat banyak kali menemukan jalan pintas, perkara baru yang berguna bila mereka sampai ke destinasi.
Along akan belajar sampai mati tak kisahlah samada Along gagal atau lulus. Doakan supaya Allah beri kekuatan pada Along ya dik.

Salam Sayang,
Along

2 Ogos 2023 (Rabu)

Suraya membatukan diri di hadapan pensyarahnya. Bilik kecil ini tiba-tiba jadi sunyi sepi.Malu sebab kali ini kali kedua dia terkandas lagi dalam Matematik.

Pensyarahnya, Puan Nurindah kali ini tak cakap banyak, sibuk membelek fail."Kamu dah makan?"

Soalan basa basi.

Suraya menggeleng.

Puan Nurindah menarik laci, dikeluarkan roti. "Kamu makan ini dulu. Saya nak keluar sekejap dalam sepuluh minit.Tunggu sekejap ya."

Suraya mengambil roti dan mengunyah perlahan-perlahan.Yang dia tahu, Puan Nurindah pantang kalau orang kelaparan. Kalau sesi kuliah pagi-pagi dia akan membebel kalau ada pelajar yang tak sarapan. Kadang-kadang dia bawa coklat atau roti. Malah dia pernah kata,"Jika kamu tiba-tiba tak ada duit nak makan, datanglah jumpa saya."

Memikirkan dia sudah gagal subjek Matematik maka dia tak mahu mengecewakan Puan Nurindah dengan tidak memakan roti.

"Rasa okay sedikit?" Puan Nurindah menjengul, di tangannya terdapat dua cawan kopi yang berbau harum.

Suraya angguk.

"Alhamdulillah."

"Prof, saya minta maaf. Saya gagal lagi."

Nurindah tersenyum, dihulurkan cawan berisi kopi panas. Suraya meneguknya perlahan. Kasihan dia melihat gadis itu, mengingatkannya masa muda-muda dulu.Dia menghulurkan sehelai kertas.

Suraya mencapainya kehairanan. Transkrip apa ini.

"Transkrip saya. Nah cuba lihat subjek Matematik.Lihat betul-betul."

"Gagal tiga kali?"

"Ya, malah kali terakhir pun cuma lulus cukup makan sahaja."Puan Nurindah tersenyum.

"Tapi Prof mengajar subjek Matematik?"

"Ya, sebab saya pernah gagal Matematik maka saya layak mengajarnya."Nurindah senyum lagi."Jangan ditanya apa yang saya tempuh sehingga saya boleh mengajar ya."

"Prof tak marah ke saya gagal?"

"Tak. Saya cuma terkilan apabila dapat tahu awak merancang untuk berhenti belajar."

Suraya tunduk.

"Saya boleh memberi A tapi saya mempunyai penilaian saya sendiri sebelum memberi A. Jika pelajar itu tidak mendapat A, masih lagi penilaian saya tidak penting. Yang penting bagaimana anda sebagai pelajar menilai diri anda. Malah jika pelajar itu mendapat A sekalipun, saya tidak dapat menjamin bagaimana dia akan menggunakan ilmu yang dia dapat."

Diam.

"Saya gagalkan awak kerana saya mahu awak belajar lagi. Belajar lagi jangan putus asa. Supaya nilai awak jadi lebih tinggi dari sebelumnya."

"Universiti ini hanyalah dunia kecil Suraya. Dalam hidup ini banyak perkara yang di luar kawalan kita. Tugas awak belajar dan terus belajar. InshaaAllah akan lulus cuma mungkin bukan hari ini."

"Terima kasih prof." Mata Suraya basah.

"Ya, habiskan kopi tu dan teruskan belajar."





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba