Langkau ke kandungan utama

Entri 147 : Syawal 1441

Emak membebel, seperti biasa dialah yang paling awal bangun. Pukul tiga pagi. Anaknya yang paling awal pun boleh bangun pukul lima, itupun kadang kadang pukul 6 pagi.

Emak adalah sejenis yang tidur awal lepas tu bangun awal. Dia tidur sebelum Isya kemudian bangun solat dan baca quran lepas tu memasak. Awal dan kalutnya kadang kadang tak boleh bawa berbincang lebih lebih lagi di musim perayaaan.

Perkara-perkara penting yang anak anak wajib buat supaya emosi emak stabil sepanjang raya ialah : 

☑ Daun palas untuk ketupat mesti dah siap dicucuk. Nanti senang nak letak pulut.
☑ Bangun awal dan keluar seawal jam 7 untuk beli ayam khusus di Ayam Lan. Kalau lambat habis dan kalau habis boleh beli dekat market tapi tadahlah telinga sepanjang raya dan berdoalah supaya rasa ayam market tu tak mencemari rasa rendang dan kuah nasi impit. Cerewet lidah emak tak boleh tahan kadang-kadang tak boleh dibawa berbincang.
☑ Goreng kacang siap siap untuk kuah nasi himpit jangan sampai hangit. Tak boleh halus sangat dan tak boleh kasar sangat.
☑ Radio semestinya Klasik Nasional jangan memandai nak alih.

Yang lain-lain seperti kemas rumah, basuh beras, tolong goreng dan kacau  itu ini adalah rutin hari raya. Oh jangan nak mengada bangun pukul lapan pagi, tak dibuat orang dalam rumah ini kecuali mereka yang sampai semalam atau di pagi raya. Yang lain silakan tidur atas risiko sendiri.

Kemudian bila pulut dah siap, kena balut ketupat. Masa ini tutorial ulangan cara balut ketupat palas akan diiringi dengan bebelan, 'Setiap kali raya setiap kali lah tanya ketupat jantan atau betina.' Kemudian adik beradik pakat lawan meriyak balutan siapa paling kemas dan paling tak jadi disambut dengan hilai ketawa.

Yang mana nak buat kuih saat terakhir masa ini juga sampai oven tu minta nyawa dek kerana dua tiga jenis kueh sekali harung. Antara kueh yang popular ialah biskut mozila, qukis. Itu tak termasuk resepi yang di Google saat akhir,

Pagi Raya.

Pagi raya adalah kebanyakan drama terjadi. Segala drama kueh tak jadi, bising bergaduh bab siapa kena seterika baju, berebut bilik air, anak tudung dan kerongsang aku di mana dan pelbagai lagi. Juga masing-masing mengungkit peristiwa solat di Masjid Putrajaya dek adik beradik ralik bersembang sehingga terlambat dan terlepas solat raya. 

Semuanya tinggal kenangan tahun ini.

Besan emak meninggal di bulan puasa.

Mak long; kakak emak meninggal baru baru ini di bulan puasa.

Anak emak di Kuala Lumpur dan Perak tak dapat balik beraya.

Tahun ini emak monyok walaupun ketupat, nasi impit dan pelbagai juadah tersedia. Monyok monyok emak tak pernah dia ponteng memasak di hari raya. Bila buat video call dengan line tersekat sekat emak menangis.

Sedih.

Moga moga cepatlah berlalu covid ni. Penat dah nak tengok phone sendiri sendiri. Nak jumpa orang, nak peluk cium orang.

                                               Selamat Hari Raya. Maaf  Zahir dan Batin


Ulasan

  1. InsyaAllah..sikit lagi...nnt kita raya sekali lagi bila habis covid ni...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba