Langkau ke kandungan utama

Entri 173 : 2021

Selamat tahun baru. Masih terkenangkan tahun lepas?

Oh, tahun lepas sangat produktif. Saya banyak menghadiri kursus, saya juga banyak membaca dan banyak melanggani apps, youtube yang berfaedah.

Kursus apa?

Motivasi, perancangan masa, perancangan kewangan, memperbaiki cara hidup oh ada juga penulisan.

Oh penulisan, minat menulis?

Haah, minat sangat.

Oh, mesti tiap-tiap hari menulis. 

Oh takdela. Ada blog tapi itupun seminggu sekali.

Sibuk?

Ya, sebab pergi kursus semua tu. Setengah kursus ada homework, kalau tak pergi kursus pun saya banyak playlist podcast, video yang berkaitan.

Banyak betul tu. Bagus, jadi tahun ini mungkin sedia untuk menulis?

Entah, saya juga dah sign up kelas mengaji, kelas bahasa Arab dan juga ada satu kursus perniagaan.

Oh, jadi sudah tidak ada minat menulis.

Ada, perasaan menulis nak tu membuak-buak. Tapi setiap kali nak menulis atau idea untuk menulis saya kena hadir kursus. Bila saya ada masa, idea pula tak datang.

Dalam sehari berapa jam yang ada untuk menulis?

Mungkin sejam tapi kadang kadang berebut dengan basuh baju, makan dan lain-lain.

Betulkah anda pasti anda suka menulis?

Ya, betul. Menurut apa yang saya belajar bila mood dan tenaga kita berubah bergantung apa yang kita buat. Bila saya dapat menulis satu hari, saya rasa sangat gembira dan puas.

Jadi tahun lepas kalau dikira-kira anda mungkin hanya gembira dan puas sehari sekali dan kurang sejam.

Uhh...

Melainkan kalau anda sebenarnya tidak suka menulis.

Tak saya suka betul. Contoh entri ini saya tidak rancang langsung, ianya datang dan kebetulan saya lapang dan terus saya tulis.

Tetapi selama ini setahun ini anda tidak meluangkan banyak masa menulis. Malah tahun depan pun sepertinya tidak.

...

Selama setahun ini anda produktif tetapi adakah anda bahagia dan puas?

...

Tidak bukan? Kerana anda meluangkan masa untuk perkara-perkara yang anda tidak minat.

Habis salahkah jika saya belajar pengurusan masa, rancang kewangan semua tu?

Tak salah. Betul tu. Cuma perkara yang anda belajar itu sudah anda amalkan?

...

Dan jika anda amalkan sepatutnya apa yang anda belajar itu membantu anda untuk melakukan apa yang anda suka iaitu MENULIS. Jika anda belum amalkan, amalkan sebelum belajar perkara baru yang lain. 

Tetapi dalam iklan mereka mengatakan kursus ini sudah membantu ramai orang untuk berjaya.

Ya, jika yang hadir itu faham minat dan apa yang mereka hendak dalam hidup.

Apa yang mereka jual itu betul, produk mereka betul,  yang salah bila anda beli tetapi tidak faham apa yang anda perlu. Dalam dunia ini sentiasa akan ada berkata "oh I need this product" tapi realitinya bukan semua perlu. Jika seorang celebriti menayangkan perfume Chanel dengan statement "this is my savior" adakah anda rasa sebagai manusia anda perlukan itu? Celebriti itu tidak salah, langsung tidak kerana itu yang dia perlukan. Terpulang dia.

Dalam dunia yang proses pembelian semakin mudah, anda perlu memilih apa yang betul-betul anda mahu beli. 

 Nah, sekarang berhenti melihat orang lain, lihat diri sendiri.

Lupakan buku motivasi, fahami dulu situasi anda.

Orang berjaya kerana mereka fokus apa yang mereka minat. Mereka minat menguruskan masa dan memberi latihan untuk orang lain untuk menguruskan masa. Apa yang mereka kongsi adalah cara mereka menguruskan masa untuk melakukan apa yang mereka minat iaitu MASA; berapa jenis masa, hadis dan quote tentang masa dan segala terminologi berkaitan masa sedalam-dalamnya. Pengetahuan yang anda perlu tentang masa tidak semestinya dalam seperti mereka. Jadi kenapa memenuhkan masa untuk mengkaji masa sedang anda minat penulisan? Melainkan anda ingin menulis tentangnya. 

Anda minat menulis tentang masa?

Mungkin.Umm... entah.

Nah, jika minat tentang masa mungkin sudah patut mula menulis. Jika tidak mungkin perlu fokus apa yang kamu mahu tulis.

Tapi saya belum bersedia, rasanya saya belum mahir lagi tentang masa.

Jika anda mahu menunggu anda bersedia, sampai dunia kiamat pun belum tentu anda dapat mula. Sepanjang hidup awak, lihat sendiri berapa konsep masa berubah, goal setting, habit setting, penemuan itu dan ini. Skop masa dalam Islam sendiri pun sudah teramat besar. 

Ramai minat membuat kueh tetapi menghabiskan kebanyakan masa melakukan sesuatu yang tidak berkaitan langsung dengan kueh. Jika anda tidak pernah membuat kueh maka perkara yang anda belajar adalah cara membuat kueh. Kemudian BUAT KUEH sehingga anda menjumpai fasa di mana anda perlu melabur untuk latihan tertentu maka laburkanlah contoh bagaimana saya dapat mengurangkan masa ketika memasak dan membasuh supaya saya boleh fokus untuk buat kueh. Apapun ianya untuk memperbaiki mutu KUEH anda.

Perhatikan anak-anak kecil. Mereka ada sesuatu yang mereka minat. Membuatkan mereka begitu asyik sehingga kadang-kadang kita yang dewasa terpaksa mengikut jadual mereka. Apabila mereka terpaksa mengikut jadual ibu bapa mereka, mereka ikut tetapi kemudian fokus kembali pada apa yang mereka minat.

Malangnya apabila mereka dewasa mereka terpaksa mengikut sistem dan tahu-tahu minat itu hilang. Dan jika mereka dapat melakukan apa yang mereka minat kebanyakan hasil susah payah mereka melawan trend, sistem dan peraturan. Alangkah indahnya jika ibu bapa memupuk dan mengembangkan minat mereka daripada mencuba cuba mengikut peraturan.

Nah, jika anda mahu menunggu anda bersedia baru anda menulis, mungkin sebenarnya anda tidak minat menulis.

Kerana apabila kita minat sesuatu, kita akan cuba mendapatkannya. Tak dapat banyak sedikit pun tak apa. Dan kita tidak putus-putus mengusahakannya. Dan kita tidak semudah-mudahnya membiarkan perkara lain menghalang minat kita.

Jadi tanyalah diri sendiri, betulkah masa anda dihabiskan untuk mencapai apa yang anda minat? Atau anda mengisi masa hanya sekadar mengisi masa supaya tidak terasa seperti membuang masa.



Nota : Tulisan ini adalah pendapat peribadi berdasarkan pengalaman penulis. Semoga urusan anda dipermudahkan.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba