Langkau ke kandungan utama

Entri 218 : Anak Pandan Mati

26 Februari 2022, Sabtu

Pada waktu anda membaca tulisan ini, sudah tiga ekor anak Pandan mati. Jumlah anak Pandan ialah empat ekor. Yang bongsu mati lemas air ketuban pada hari kelahiran 23 hb, yang kedua mati semalam dan yang ketiga ini mati sejurus dari balik klinik.

Semalam setelah pulang dari vet, saya terus menyusukan yang ketiga ini. Pagi tadi saya monitor dan memberinya susu setitik dua. Kemudian dalam pukul sebelas saya memeriksa badannya, suhunya turun. Masih hidup maka saya bergegas membawanya ke vet. 

Kali ini saya bawa Pandan dan seekor lagi anaknya kerana saya mahu tahu keadaan semuanya. Semalam saya tak sempat membawa kesemua kerana yang seekor itu sudah hampir keras. Apabila saya ke klinik saya ditahan oleh staf dan ditanya tentang appointment. Memang saya tak buat appointment kerana kes kecemasan dan saya tak merancang pun untuk ke klinik hari ini. Saya cemas apabila yang ketiga ini sepatutnya sihat tetapi lemah dan makin selalu menjauhi ibunya.

Maka apabila memeriksa doktor mengatakan tidak ada apa-apa. Cuma yang ketiga ini masih tak pandai menghisap dan susu Pandan juga tak banyak. Padahal saya sudah beri supplemen dan tukar pemakanan Pandan. Jadi doktor menyusukan beberapa titik dan meyuruh saya terus perhati. 

Doktor menyediakan selimut dan dibawahnya sarung tangan yang berisi air panas supaya anak-anak kucing selesa. Doktor juga menunjukkan saya cara menyusu anak kucing, alhamdulillah sama saja dengan cara saya. 

Maka saya memutuskan untuk membeli lagi susu, kali dalam tin. Perut masa ini memang lapar sebab sudah beberapa hari pemakanan saya tak menentu menguruskan Pandan. Tidur pun tak tentu. Tapi tak apa, masih ada harapan. 

Sejurus sampai rumah, saya terus membuka carrier untuk meletakkan anak kucing ke tempatnya. Yang ketiga mati. Saya termenung di situ tak tahu nak berkata apa-apa. Anak kucing yang bernyawa kurang dalam setengah jam mati. Saya tertanya juga kenapa saya ke vet tadi?

Sekarang tinggal seekor. Saya penat emosi. Saya lihat mata Pandan, Pandan lihat muka saya. Dia mengiau tapi tak ada suara seperti selalunya. Kalau seekor ini hidup, maka adalah rezeki kamu menjadi ibu.

Saya tak berani berharap, sudah kering air mata. Badan pun sudah penat. Rumah pun dah macam kucing beranak. Makan minum pun tak teratur hanya hendak memastikan anak-anak kucing hidup. 

Sekarang tinggal yang paling besar. Kalau Allah takdirkan dia bersama saya, dia akan hidup. Kalau tak mungkin Pandan seekor sahaja kucing saya.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba