Langkau ke kandungan utama

Entri 76: Bateri

"Terima kasih  Kak Rina.Tolong saya ambilkan goodies ni" Berkali kali dia mengucapkan terima kasih.

"Tak apa, kebetulan lalu jalan rumah."Kak Rina menghulurkan beg goodies berwarna kuning. "Rumah kamu kat mana?"

"Tu dekat saja.Tadi jalan kaki dah separuh tapi tiba tiba rasa takut so terus patah balik drive."

"Haah,iyala.Gelap tempat ni."

Setelah mengucap selamat jalan, Nurindah memandu berpatah balik ke rumahnya yang hanya selang beberapa blok kedai sahaja.Saat Nurindah mematikan enjin,kedengaran bunyi motosikal betul betul hampir dengan keretanya.Cepat cepat Nurindah mengunci pintu kereta dan menoleh ke tingkap.

Seorang lelaki dan wanita Cina rupanya.Wanita Cina itu turun dari motosikal dan menghampiri kereta kancil yang parkir di belakang kereta Nurindah.

"Oh mungkin lelaki ini menghantar wanita ini ke tempat parking kereta. " Nurindah turun dari kereta dan berlalu meninggalkan pasangan tersebut.

Saat Nurindah hampir memasuki pagar apartment,kedengaran bunyi enjin kereta cuba dihidupkan tetapi tidak berjaya.Ini mesti bateri habis ni,getus Nurindah.Kemudian kedengaran  perbualan dalam bahasa Cina.

"Pergilah tolong,bukankah kau pernah alami situasi macam ni?"
"Ahh ...malaslah,biarkan mereka dengan urusan mereka."
"Pergilah,kau kan ada jumper.Kereta pun parking depan kereta mereka."
"Alaahhh...kau bukannya ingat sangat wayar mana satu, merah ke hitam .Nanti tak fasal fasal."
"Pergi saja,inshaAllah boleh."

Aisshhh...Nurindah berpatah balik.Pasangan Cina tersebut berbual sambil melihat enjin kereta.

"Bateri kong ke?"

"Ahh..iya."jawab wanita Cina tersebut.

"You tau guna jumper tak?"tanya Nurindah sambil memandang ke arah lelaki.Terkulat kulat dia,tatau samada dia tak tahu guna jumper atau tak tahu menjawab.

Nurindah menghidupkan enjin kemudian mengalihkan keretanya ke kedudukan yang sesuai.Kemudian dengan  pantas membuka bonet belakang dan mengeluarkan jumper.

"Ohhh....you ada jumper.Saya telefon kawan tapi pukul 11 baru dia datang.You tau guna ka?"tanya wanita tersebut.

Nurindah senyum."Bolehla sikit sikit."Dalam hati berdoa janganlah jadi benda pelik pelik.Terus dia kapitkan wayar merah ke tempat bateri.Lelaki Cina tersebut mengambil wayar hitam dan menyambungkan.

"Pandainya you."Puji wanita tersebut."Mujurlah you ada.You datang balik sebab nak ambil barang ka?"

"Tak,I datang balik sebab nak tolong.I dengar bunyi macam  bateri sudah kong."

Nurindah memastikan semuanya okay,harap haraplah menjadi. "Okay,boleh start enjin."

"You tekan enjin sikit.Kasi dia power."Tiba tiba lelaki tersebut berkata.

"Oh okay."Nurindah masuk dan menekan enjin sedikit.Kedengaran kereta kancil juga berjaya dihidupkan.Lega.

Muka kedua dua pasangan tersebut juga lega."Mujur you datang,kalau tak tau nak buat apa.Terima kasih banyak."Wanita tersebut berkali kali mengucapkan terima kasih."I tadi doa banyak tau,susah hati.Mujur you datang.Kalau tak tak taulah macam mana."

"Sama sama.Kebetulan I ada jumper."Nurindah mengemaskan jumper,mematikan enjin kereta dan bersiap sedia untuk balik."You tunggu siapa?" Hairan kerana wanita tersebut belum masuk ke kereta, manakala lelaki tadi duduk di atas motosikalnya.

"Oh, dia suruh tunggu dulu.Bagi bateri charge dulu."

"Kalau gitu saya naik dulu.Selamat malam."

"Okay,terima kasih tau."

Nuridah beransur sambil tersenyum, senang hati rupanya bila dapat menolong orang.Dia sendiri pun sudah banyak kali mengalami perkara yang sama, dan banyak kali juga orang asing yang datang menolong.

Sambil berjalan,dia berWhatsapp dengan seorang rakan.

"Cantiknya aturan Allah.I tolong you,you tolong orang."

Nurindah tersenyum,cantiknya mesej rakan ini.Sangat dalam.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba