Langkau ke kandungan utama

Entri 95 : Huruf

BEBERAPA MINGGU yang lalu.

"Nur, telefon kamu berbunyi."

Nurindah mengangkat dahi, nada dering itu bukan nada dering dari telefonnya.Tetapi ya, telefonnya berdering.

Ada panggilan dari applikasi Be My Eyes. Oh panggilan untuk pertama kali.Teruja bercampur takut dia menekan butang Accept.

"Hello, how can I help you?"Dia mulakan dengan suara yang ceria.

"!@#$% ke tak?"Tidak ada hello atau salam.

"Apa?" Dia tidak dengar dengan jelas.!@#$% itu apa ya.

"!@#$% ke tak?"Masih juga tidak jelas.

"Maaf saya tak faham soalan.Boleh ulang sekali lagi?" Dalam hati timbul syak, entah-entah applikasi scam.

"Ke#$% ke tak?"

"Kerja apa? Anda tanya saya kerja apa ke?" Dia meneka,sesuatu yang bermula dengan ke___.

"Kedut ke tak?" Akhirnya.

Lega. "Boleh tunjuk tak? Boleh on kan camera?Biar saya tengok."

Video yang terpapar sedikit terhuyung hayang.Kelihatan tudung labuh berwarna coklat muda dan jubah berwarna kelabu.Licin tidak berkedut.

"Licin, elok dah tu.Tak perlu gosok lagi."

"Okay, terima kasih." Terus letak, tetapi nada suara tadi ceria bunyinya.

Nurindah tersenyum sepanjang hari, hari itu dia terasa seperti Wonder Woman yang menyelamatkan dunia. Namun jauh di sudut hati terasa sesuatu.Di luar sana ada orang yang setiap hari berdepan dengan masalah yang bukan masalah dalam dunianya.

Masalah baju kedut, warna yang sesuai.

Malam atau siang.Bagaimanakah mereka yang berada dalam kegelapan membezakan waktu?

HARI INI telefonnya berdering lagi.

Kali ini dia berada di dalam kereta menuju ke airport.

"Assalamualaikum, komputer saya mute.Boleh tolong?" Suara seorang lelaki.

"Ya boleh.Tunjukkan." Teruja.Bagus betul applikasi ini, ramai orang buta yang boleh ditolong.

Imej yang terpapar bergoyang-goyang.Kelihatan muka seorang lelaki tua yang jelas tidak dapat melihat.Betul dia buta, kelihatan juga sosok seorang wanita yang lebih kurang sebaya.

"Kalihkan handphone.Saya nak tengok computer."

Imej yang buruk.Tentulah dia tidak boleh menunjukkan imej yang betul kerana dia tak nampak.
Dalam hati Nurindah terdetik.Ini mungkin susah.

Komputer riba.

"Alihkan handphone ke kanan sedikit . Saya nak lihat simbol speaker."

Video itu beralih.

"Ke bawah sedikit.Dekat bar kat bawah tu" Nurindah menggeleng kepala.Aduh, bagaimana pakcik kenal bawah tu ada bar yang bagaimana?Susah kali ini.

Ternampak simbol speaker. Tapi tak mute kelihatannya.Mungkin perlahan sebab tu tak dengar.

"Boleh tunjuk keyboard tak?Kita cuba tekan keyboard." Dia memilih menggunakan keyboard kerana menyuruhnya mengubah bunyi di skrin seperti mustahil.Keyboard mungkin ada harapan kerana pakcik ini boleh sentuh dan rasa dengan jari.

Imej menunjukkan keyboard tapi arah kanan di mana tiada simbol yang berkenaan.

"Cuba ke kiri sedikit." Nurindah sedikit berpeluh.Ya Allah bagaimana aku nak menolong ni.Pemandu Grab sesekali menoleh.Mungkin cuba meneka apa yang sedang wanita ini buat.

"Okay, nampak tak simbol..." Nurindah terdiam.Dia memilih perkataan yang salah.NAMPAK bukanlah perkataan yang sesuai untuk orang buta.

"Ini." Pakcik itu menunjukkan jarinya di salah satu butang.Huruf C.

"Bukan, dekat butang Esc tu." Nurindah terdiam lagi.Kalau tak nampak tentulah mustahil bagi pakcik ini untuk kenal C atau Esc atau apa-apa.

Otak Nurindah berpusing ligat.

"Okay pakcik, cari butang kiri yang paling atas."

"Ini." Jari itu menunjukkan butang Esc.

Seperti ada harapan.

"Okay, pakcik tunjukkan butang sebelahnya."

"Ini?"

"Okay, teruskan tunjuk yang sebelahnya."

"Ini?"

"Lagi."Dia mengarah.

"Ini?"

"Ya.1,2,3,4.Butang yang keempat dari kiri." Itu simbol yang dicari-cari."Cuba tekan."

Tak ada apa-apa yang berlaku.Tentulah sebab bergantung pada jenis komputer.Ada yang perlu tekan butang Ctrl atau Shift atau Fn bersama.Ahh, makin mencabar ni.

Dia tidak mahu putus asa.

"Saya mahu pakcik cari lagi butang lain.Mungkin ada lagi butang yang perlu ditekan sekali."

Diam.Mungkin pakcik ini sedang cuba memahami.

Ya Allah, mengajar komputer kepada orang tua susah apatah lagi kalau yang yang buta.Terbayang-bayang ibunya di kampung yang setiap hari bertanya itu ini tentang telefon pintarnya.

"Pakcik, saya nak pakcik pegang dulu butang yang atas tu dengan jari kanan.Sekarang dengan jari kiri cari butang yang paling bawah sebelah kiri."Dia mahu menyasarkan butang Ctrl.

Setelah beberapa minit butang itu dijumpai.

"Okay tekan butang ini bersama-sama dengan butang tadi."

Tidak ada perubahan.

"Ya Allah, macam ni."Tanpa sedar suara itu terkeluar.

Diam."Komputer ini mute kan?" Pakcik tu bertanya.

"Kalau mengikut simbol yang saya nampak tadi ianya tidak mute.Mungkin perlahan sahaja."

Keretanya sudah sampai di lapangan terbang Langkawi. Pemandu Grab turun untuk mengeluarkan bagasinya.

"Cuba lagi." Nurindah cuba lagi mengarahkan itu ini tapi kali ini gagal.Tidak semudah memeriksa tudung yang kedut rupanya.

Kecewa."Maaf pakcik.Ada tak nombor telefon sesiapa yang terdekat supaya saya boleh telefon mereka untuk tolong pakcik?"

"Tak ada."

"Minta maaf pakcik.Saya tak nampak.Saya tak boleh nak tolong."

"Tak apa nak."

Panggilan diputuskan dengan kekecewaan.

Melangkah longlai ke balai pelepasan.

Nurindah membuka laptopnya.

Simbol speaker direnungnya lama.

Tidak terlintas betapa susahnya simbol ini sehinggalah ke hari ini.

Lapangan Terbang Langkawi
5 Ogos 2018







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba