Langkau ke kandungan utama

Entri 226 : Saya positif Covid

Alhamdulillah. Syukur pada Allah di era kita sudah mahu melambai tangan pada Covid dan memulakan hidup secara normal, saya didapati positif Covid.

Saya bersyukur kerana Allah memberi peluang kepada saya untuk merasai Covid di bulan Ramadhan yang mulia dan memberi kemudahan untuk saya menghadapinya dan sembuh.

Dalam entri ini, saya ini bercerita pengalaman saya mengalami Covid.

Pada petang Selasa 12 April saya sedang bekerja, ketika itu saya berasa sakit belakang, sakit tekak dan tidak berapa selesa. Hati saya sudah memberitahu , Covid kut? Tetapi seperti biasa saya mengabaikannya dan malas nak membuat pemeriksaan walaupun di rumah sudah ada Kit Ujian Kendiri Covid.

Saya berhenti bekerja awal kerana masuk awal dan menyediakan juadah berbuka puasa iaitu sup ayam dan pengat labu. Mujur waktu itu saya membeli labu yang siap dikopek dan dipotong. Sewaktu memaksa saya betul-betul berasa letih, bayangkan sehingga saya menggunakan timer; saya setkan timer 10 minit memberi masa untuk masakan mendidih dan kemudian tidur di ruang tamu. Saya keluarkan bantal dan toto untuk saya tidur di ruang tamu. Apabila masa cukup, penggera berbunyi saya bangun untuk memeriksa masakan saya samada kentang, ayam sudah empuk. Begitulah cara memasak sehingga siap.

Apabila siap semuanya, saya hanya makan pengat serawa. Saya berasa  betul-betul penat dan yakin demam.Masa itu saya memberitahu salah seorang adik saya melalui Whatsapp.  Saya memutuskan untuk tidur terus selepas Maghrib. Saya tinggalkan dapur tetapi memastikan masakan saya ditutup. Saya tidak membuat pemeriksaan Covid dek kerana terlalu penat. 

Saya terjaga lebih kurang pukul 3 pagi. Saya bangun untuk solat Isya, penatnya sampai saya tak boleh berdiri. Macam nak tersembam bila berdiri, jadi saya solat duduk. Kemudian sambung tidur lagi. Apabila diimbas semula, saya teringat pengalaman saya ketika diserang H1N1. Beginilah demam panas sehingga tidak sedar. 

Masa ini kalau tak silap saya gagahi buat pemeriksaan Covid menggunakan hidung. Saya nampak samar-samar ketika itu keputusan saya positif tetapi saya betul-betul tak larat. Saya sambung tidur lagi tetapi dalam fikiran saya pasti dengan keadaan seperti ini saya tidak dapat meneruskan puasa. Bukan kerana sebab nak makan tetapi sekadar minum air.

Bangun lagi sekali untuk solat Subuh. Masa ini saya maklum kepada adik beradik saya, saya juga maklumkan kepada syarikat saya. Kemudian saya sambung tidur lagi. Mungkin bunyi macam seronoknya tidur - tetapi mungkin perkataan lain ialah saya tak sedarkan diri lagi. 

Jika saya ada tenaga sedikit, saya ke dapur untuk perangat lauk semalam dan bersihkan dapur serba sedikit. Kemudian baring dan tak sedarkan diri lagi.

Begitulah apabila sakit, tak ada selera makan langsung. Jujur saya katakan pembaziran makanan berlaku waktu ini. Penuh peti sejuk saya sebab makanan banyak sebab saya tak mampu nak makan.

Petang harinya hampir waktu berbuka puasa, adik saya hantar segala kelengkapan. Air kelapa, mesin tekanan daran, oximeter, termometer, ubat-ubatan dan makanan. Saya perlu mengisi borang di My Sejahtera setiap hari.

Jika ditanya perasaaan, saya katakan perasaan saya kosong. Kosong. Macam tak ada keghairahan untuk buat apa-apa pun. Saya bersyukur sebab saya tinggal seorang diri jadi tidak risau menjangkiti orang lain. Tetapi itu sahaja. 

Hari kedua, Allah mengurniakan saya haid. Saya tidak perlu puasa tetapi kalau dah sakit makannya sekadar memenuhi syarat untuk makan ubat sahaja dan supplement saja. Kemudian sambung tidur. Hampir empat hari itulah rutin saya. Jika ada tenaga, saya bersihkan pasir kucing dan apa yang patut.

Paling kelakar sepanjang saya sakit, kucing-kucing saya terutama si Dodol juga menghabiskan masa di atas katil. Seolah-olah menemani saya tapi pening juga la apabila mereka melompat di tengah-tengah malam atas badan saya.

Sekarang saya makin sembuh, yang tinggal cuma batuk. Baru tadi saya masuk bekerja sekejap tetapi terpaksa berhenti dek serangan batuk. 

Betul saya bersyukur kerana saya kena Covid dalam keadaan saya senang. Saya banyak pilihan nak makan atau apa. Saya boleh berehat secukupnya. Bayangkan kalau dekat luar sana mereka yang terkena Covid adalah mereka yang susah dan terpaksa bekerja. Moga Allah mudahkan mereka.

Covid bukanlah demam biasa-biasa, saya yang sudah divaksin pun rasa penat dan lelah. Tidur tak sedar dunia.  Kalaulah tak ada vaksin atau imunisasi badan lemah entah apalah yang jadi. Alhamdulillah Allah beri peluang saya merasa Covid. Mohon jangan datang lagi. Kesihatan tak boleh dibeli wang ringgit, sama seperti selera makan.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Entri 257 : Kisah Abby Choi yang tragik (Entri tak ada kaitan)

 Sekarang tengah heboh kes pempengaruh (influencer) terkenal Abby Choi yang dibunuh secara kejam. Dalam entri ini saya tidak mahu membahaskan bagaimana beliau dibunuh tetapi siapa yang terlibat. Walaupun kes masih dibicarakan, mereka yang disyaki membunuh adalah mereka yang rapat dengan beliau iaitu keluarga bekas mentua beliau. Perkara utama yang saya ingin tekankan ialah beliau menyara keluarga mentua beliau walaupun sudah bercerai. Dalam bahasa lain adalah memikul biawak hidup. Mengikut pemerhatian peribadi saya, hidup manusia yang memikul biawak hidup ni memang sangat sengsara. Dulu kes Johnny Depp, dia baik hati menyara ahli keluarga sahabat handai Amber Heard tapi akhirnya dianiayai oleh Amber Heard sendiri. Bertahun juga menanggung fitnah sebelum menang dalam perbicaraan akhir. Itupun dibuat secara live, kalau tidak sampai sudah orang tak tahu betapa sengsaranya hidup dengan narkisis ni. Biawak hidup ni dia bukan spesis yang bersyukur ya. Sepanjang hidup yang saya perhatikan, bi

Entri 253 : Hama Kucing

 Saya baru belajar tentang ini setelah memelihara Dodol dan Pandan. Sebelum ni cuma tahu kutu, sekenit dan terpiras(flea) . Hama kucing ini dalam bahasa Inggeris ialah furmite. Memang susah nampak. Saat pertama kali saya dapat tahu bukan sebab saya nampak tetapi kerana  kucing saya bersikap aneh. Asyik menggaru dan kelihatan tertekan. Bulu gugur seketul-seketul akibat menggaru dengan teruk. Apabila saya bawa ke doktor, doktor menerangkan pasal furmite. Antara ubat yang dicadangkan adalah Advocate. Ubat ini kecil sahaja, lagi kecil dari jari kelingking dan satu tiub ini hanya untuk seekor kucing. Harganya boleh tahan mahal dalam 30 ringgit lebih. Ubat ini sekali pakai kena habiskan satu tiub. Satu tiub dicadangkan sebulan sekali. Ubat ni tak boleh pakai selalu. Cara nak pakai, kena selak bulu kucing tu sampai terdedah. Agak mencabar juga apabila nak letak ubat ini pada Dodol dan Pandan sebab mereka ni berbulu panjang. Ubat ni akan serap dalam kulit dan menghilangkan hama. Seeloknya jang

Entri 132 : Surat surat buat Eusoff

Assalamualaikum Eusoff, Lama aku tidak menulis, adakah itu petanda baik?Rasa kekok pula, seperti sudah tidak ada apa-apa yang aku ingin luahkan kepadamu. Semalam aku memesan Nasi Goreng Ladna untuk pertama kali dan mungkin kali terakhir. Teringat bila engkau kata, itu nasi goreng kegemaran mu. Biar betul? Lama betul aku renung nasi goreng yang berlendir? Serius ? Seperti makan bubur nasi goreng layaknya. Baru aku sedar rupanya kita betul betul berbeza. Teringat waktu mula-mula aku terkena sakit angau.Menangis kegembiraan bila aku terima mesej pertamamu. Pendek saja tapi rasa seperti bulan jatuh ke riba. Sekarang baru aku faham perasaan Zulaikha terhadap Yusoff. Saat manusia manusia lain yang berlagak suci mengecamnya.Si Zulaikha itu perempuan tak sedar diri.  Tapi masuk akal bukan jika Zulaikha menyukai Yusoff sebab memang Yusoff itu baik, soalnya apa kelebihanmu membuat aku terpaut?Aku mengagau mencari jawapan. Tampan sangat ke? Kaya ke? Baik ke? Jujur...jikalah sahaba